Recension – Maria Nila Palett Luminous Colour Guard Series

För någon månad sen fick jag med en hårinpackning från Maria Nilas nya serie Palett i min Glossybox. Palett är en serie med fyra olika grenar, alla speciellt designade för att skydda färgat hår och riktade mot olika behov. Eftersom man fick med en rabattcheck på resterande delar av serien passade jag på att köpa även schampoo och balsam för att kunna bilda mig en egen uppfattning om serien.

Så här säger Maria Nila själva om produkterna:

Introducing PALETT, a four-part colour-protecting haircare range. Each part comprises a shampoo, a conditioner and a treatment. Because different hair types need different kinds of treatments, each part of the range contains a special ingredient that adds unique properties, making the product perfect for your particular hair type.

LUMINOUS COLOUR contains the protecting antioxidants of pomegranate and is for those for whom colour and shine really matters.

STRUCTURE REPAIR uses strengthening ingredients from the bottom of the sea in the form of algae that soften and repair damaged and tired hair.

TRUE SOFT is based on argan oil, which remoisturises and revitalises dry and brittle hair.

PURE VOLUME contains Pro-Vitamin B5 and is specially produced for those looking for extra volume and strength. Like all Maria Nila’s other products,

PALETT is produced in our own factory in Helsingborg in Sweden. PALETT only comprises ingredients of vegan origin and is entirely free of parabens and sulphates.

Eftersom jag har färgat rött hår, valde jag Luminous Colourserien och kommer att recensera serien som en helhet. Varje serie består av ett schampoo, ett balsam och en inpackning och schampoot är både sulfat- och parabenfritt. Schampoot ska bygga upp hårets struktur, ge glans samt skydda mot fria radikaler och UV-strålning. Sammantaget allt jag söker i ett schampoo! Balsam och inpackning ska verka utredande, mjukgörande och vårda håret på djupet.

ImageJag försöker att tvätta håret två gånger per vecka och vill att mitt schampoo ska hålla håret fräscht mellan de gångerna, något jag tidigare upplevt är svårt med sulfatfria schampoon. Luminous Colour Guard lyckas dock riktigt bra! Jag schampoonerar håret två gånger och en tiokrona räcker för varje applicering till mitt skulderlånga, ganska tjocka hår. Efteråt känns håret uppfriskat och riktigt rent, utan att kännas strippat på fukt.

Balsamet är tjockt och krämigt och jag upplever det som drygt. En femkrona räcker till mina längder och håret blir omedelbart silkesmjukt.

Inpackningen upplever jag likadan, dryg och effektiv. Jag brukar använda inpackning en gång i veckan och då får den verka cirka 5-10 minuter beroende på vad jag sysselsätter mig med under tiden. Enligt förpackningen ska 3 minuter räcka, men om man vill ha en mer djupgående effekt rekommenderas att lämna inpackningen i handdukstorkat hår under 15 minuter. Den enda synpunkt jag egentligen har på inpackningen är förpackningen. Varför envisas de flesta tillverkare med att ha inpackningar i burkar med skruvlock? Jag vet inte om jag är notoriskt klumpig men jag lyckas alltid få duschvatten i mina burkar, för att inte tala om krånglet att få upp locket, av med skyddslocket, få upp inpackning och sen skruva ihop allt igen….

När jag började med serien hade min röda hårfärg redan börjat tvättas ur, så jag kan inte uttala mig fullt ut angående de färgbevarande egenskaperna men jag upplever att min kvarstående färg har bevarats och ser glansig och fräsch ut fortfarande. Senast på midsommar fick jag frågan om det var nyfärgat, vilket jag ser som ett gott betyg! Överlag upplever jag att hela serien fungerar jättebra på mitt hår! Det är mjukt, glansigt och har faktiskt blivit mer lättstylat med mer struktur. Det är viktigt för mig att köpa närproducerad mat och att faktiskt kunna köpa hårprodukter producerade i Sverige (dessutom veganvänligt!) gör mig extra nöjd.

Betyg: 4.5/5. Ett litet avdrag för opraktisk förpackning på hårinpackningen, annars är den här serien en riktig fullträff!

Pris: Schampoo ca 169 kr / 350 ml. Balsam ca 179 kr / 300 ml. Inpackning 199 kr / 250 ml

Inköpsställen: Bland annat ww.bellbox.se, http://www.eleven.se

English: Maria Nila Palett  Luminous Colour Guard series is a new release from Swedish Hair Care brand Maria Nila. It is a new colour protecting range, targeting four different hairtypes. I have been using the Luminous Colur Guard series, and is more than pleased with the results. It gives my hair shine, softness and a nice structure. My coloured hair looks fresh, shiny and I do think it has preserved my brownishred hair and made it looked fresh longer. The only downside to the series is the packaging of the hair masque. I am notoriously clumsy and always end up with shower water in these kinds of jars with the lids.

2 thoughts on “Recension – Maria Nila Palett Luminous Colour Guard Series

  1. Jag gjorde exakt samma som du, köpte på mig schampot och balsamet med rabattkupongen. Jag har också färgat rött hår och jag upplever faktiskt att den röda färgen håller sig längre än tidigare, så jag kommer fortsätta med detta. Gillar det verkligen. 🙂

Leave a Reply

