Nagelvård

Gudarna ska veta att jag är dålig på att ta hand om mina naglar, trots att jag tycker att jag försöker…. Nagelbanden kan vara världens torraste och naglarna skivar sig gärna. Någon gång i veckan försöker jag att ta hand om dem lite extra och har hittat en rutin som passar mig.

Jag börjar med att ta bort gammalt nagellack och fila till naglarna med en glasfil.

Sedan fortsätter jag med att bada händerna i ett vattenbad med ljummet vatten, lite tvål och några droppar olja (oftast olivolja från köksbänken…). Händerna får ligga i så länge jag har tålamod, sällan mer än fem minuter. Efter det kladdar jag på en nagelbandspeeling på nagelbanden, just nu favoriserar jag Depends Nagelbandspeeling som känns mild men samtidigt effektiv. Den får sitta på i cirka tio minuter innan jag skrubbar naglarna och nagelbanden med en mjuk nagelborste. Glöm inte bort att skrubba under naglarna, ni vet väl hur mycket sunk som finns under ett par långa naglar?!

Sedan använder jag en orangepinne i trä för att peta ner nagelbanden och skrapa bort eventuella hudrester på nageln.

Som grand finale dränker jag in varje nagel i Depends Avokadoolja och toppar med en nagelbandskräm.

Slutresultatet blir en uppsättning nakna naglar som ser ut ungefär så här!

Image

Eftersom olja och nagellack inte är en fantastisk kombination, brukar jag avvakta med att lacka om naglarna tills dess att oljan verkligen har trängt in i nageln (eller skavts bort…) innan jag lackar om. Det får bli ett annat inlägg!

Leave a Reply

